• Demokratisk samhandling: drama- og teaterpedagogiske læringsformer som demokratisk praksis og tilpasset opplæring i skolen 

      Storsve, Kristine; Gjærum, Rikke Gürgens; Rasmussen, Bjørn K. (Drama Nordisk dramapedagogisk tidsskrift; Volum 2, Nummer 1, Journal article; Peer reviewed, 2019-06-04)
      Overordnet del av læreplan for grunnskoleni slår fast at man i fremtidens skole bør anvende elevaktive undervisningsmetoder som en form for demokratisk praksis. Vi kan lese at «/…/ elever som lærer om og gjennom skapende ...
    • Den teatrale kroppen - i spennet mellom disiplinering og lek 

      Storsve, Kristine (Nordic Journal of Art and Research (A & R);Vol 10 Nr. 1 (2021), Peer reviewed; Journal article, 2021-01-29)
      I denne artikkelen undersøker jeg hvordan utvalgte grunnlagsøvelser i drama- og teaterpraksis aktiviserer den teatrale kroppen i spennet mellom den disiplinerte og den lekende kroppen. Studien undersøker elevens erfaring ...
    • Drama og teater i kulturskolen: Forventninger og praksis 

      Trondsen, Martin (MEST;2018, Master thesis, 2018)
      Denne masteroppgaven tar for seg teaterfaget i kulturskolen. Oppgaven undersøker hvilke forventninger foreldre og barn har til kulturskolens teaterkurs, og i hvilken grad disse forventningene svarer til kulturskolens ...
    • Klasserommet som Agora – et reelt demokratisk rom? 

      Storsve, Kristine; Rasmussen, Bjørn K.; Gjærum, Rikke Gürgens (Peripeti - tidsskrift for dramaturgiske studier;Årg. 16 Nr. 30.7 (2019): Teatervitenskapelige forhandlinger – dokumentasjon, refleksjon og praksis, Journal article; Peer reviewed, 2019-12-02)
      I artikkelen undersøker vi hvorvidt en spesifikk dramapraksis kan bidra til å styrke klasserommets potensial som demokratisk arena. Diskusjonen knytter an til Rancières politiske estetikk, og begrepet om Agora i radikal ...
    • Teater når øyeblikket er alt du har: Et essay om demensbrems 

      Aaserud, Heidrun Persdatter (MEST;2022, Master thesis, 2022)
      I denne masteroppgaven undersøker jeg norske institusjonsteatre og hva som skal til for at teatrene skal satse på teatertilbud rettet mot personer med demens. Undersøkelsen startet med en antagelse om at det finnes få eller ...